#2016

Vid tolvslaget på nyårsafton så lovade jag mig själv att 2016 skulle bli året då jag tänkte lite mer på mig själv. Börja prioritera saker som gör att JAG mår bättre. I huvud och kropp.

Träning är självklart en stor del av att man ska må bra. Just nu varvar jag spinning med styrketräning, två träningsformer som är krävande på olika sätt. Men mycket benstyrka och det gillar jag!
Jag och E har nyligen klarat av ett mål vi satte upp med varandra, som pågick under juni – mars. Dessförinnan körde vi samma typ av mål fast under jan-juni. Vi skulle köra pulshöjande träning minst 30min/3ggr i veckan. Bortsett från om någon var sjuk eller skadad. Det har vi fixat och det var ärligt talat ett fantastiskt bra sätt att komma igång och få rutin på träningen.

Bra sätt för att skapa träningsrutiner:

  1. Sätt upp ett mål som sträcker sig över en längre period, 6-12 månader?
  2. Skriv ett ”träningskontrakt” över detta mål och rama in, sätt upp där du ser det varje dag
  3. Delmål med belöning, ex. klarat att springa 5km -> nya löparskor
  4. Gör det tillsammans med en partner/vän, så kan ni pusha varandra
  5. Nya träningskläder funkar alltid som sporre
  6. Variera din träning, det ska vara KUL att träna
  7. Skaffa dig en riktigt bra spotifylista, peppande musik gör mycket!

Ett plus är ju att självförtroendet får sig en skjuts när man klarar av något man inte trodde man skulle!

Vi får heller inte glömma att fysisk träning även gör gott för skallen, man säger ofta att det rensar tankarna. Men det finns ju även fler sett att göra det på, och det är genom avslappning.
Som också är en del av mitt nyårslöfte. Därför känns det så bra att jag och E åker iväg på spa över hans födelsedag. Det ska bli så skönt! Bara vara..

Har ni några nyårslöften som ännu inte är brutna? Godisförbud brukar ju vara populärt! : )
Kram

/K

 

 

 

 

 

 

Kommentera

