Hjortron

Det är fascinerande hur någonting i ens liv bara sätter sig på näthinnan, i luktsinnet och i ända in i hjärteroten.

Typ vad du minns från din barndom, eller hur du minns en person som du saknar.

Jag kommer föralltid att förknippa skogen och fiske, hjortron till nygräddade våfflor, med farfar. En mysig varm känsla infinner sig när jag tänker på alla dom gånger vi suttit vid det där köksbordet hemma hos farmor och farfar, i väntan på våfflorna som självklart skulle ätas tillsammans med hemmagjord hjortronsylt.

Så när jag bläddrade igenom den här boken som så fint nog heter ”mat du måste äta minst en gång i livet” och fann hjortronen där i mittuppslaget, ja då lät jag minsann den stå där mitt i köket så jag kan se den varje dag.

Som en fin påminnelse om farfar.

One thought on “Hjortron

Kommentera

